KEUKEN Empty the Fridge

Ik heb iets met kookboeken. Helaas niet omdat ze me eindeloos inspireren, me nieuwe dingen doen uitproberen in de keuken, andere ingrediënten doen inkopen of om er überhaupt geregeld uit te koken. Vaak belandt een kookboek namelijk gewoon op onze boekenkast en kijk ik er veel meer (wel uitermate) liefdevol naar dan dat ik het effectief nog opensla bij een culinaire inspanning. Dat is niet de bedoeling, dat wéét ik. En dan zie ik een nieuw kookboek, luister ik naar mijn oerinstinct (in de veronderstelling dat er in die tijd ook al kookrotstekeningen waren) dat 'Julie hebbuh' zegt en negeer ik verder alle ratio. Vandaag was dat dus niet anders.


Een oplossing voor het lek van onze ijskast vond ik helaas niet terug, maar Empty the Fridge bevat een handig gamma aan keuken- en koelkasttips. Van waar u wat dient te plaatsen in de frigo (dat is hier niet van de vrijblijvend meneer, neen hoor) en hoe u sla kan reanimeren tot hoe lang u welke voedingswaren mag invriezen en hoe u die dan best weer ontdooit. Vooral de richtlijnen omtrent dat invriezen, I cannot begin to benadruk: ZO HANDIG. Mijn leuze bij het opeten van ingevroren (en wederom ontdooide, ik ben beschaafd) voeding neigt naar what doesn't make you stronger, kills you terwijl mijn wederhelft bedenkelijk voedsel (toegegeven, met net dat ietsje meer verstand) sneller de vuilnisbak induwt.


Over dat vuilnisbakduwen gesproken: het is belachelijk hoe veel eten u en ik weggooien. Afin, hoe veel eten u weggooit. Want ik eet het waarschijnlijk nog op tenzij het donkerbruin uitslaat, er haar opstaat of er een té verontrustende geur van opstijgt. Auteur Jennifer Schleber startte haar blog vijf jaar geleden om net die voedselverspilling tegen te gaan, en brengt nu een (kei. mooi.) kookboek zodat u het beste uit uw koelkastinhoud zou halen. Toen ik het boek doorbladerde werd duidelijk dat Jennifer's koelkast standaard wel iets rijkelijker gevuld is dan ons 'misschien deze week geen kaas want dat is duur' lekkend exemplaar, maar Empty the Fridge bevat ook fijne suggesties om o.a. oud brood (handig aangezien glutenvrij brood snel versteent) weg te werken en verpieterde groenten te verwerken. 


Ik zou zelfs durven zeggen dat Empty the Fridge mij gaat inspireren en nieuwe dingen gaat doen uitproberen. Op dat lijstje van try-outs komen zeker de spaghetticourgette 'patties' met feta en munt, quiche met quinoakorst, lauwe burgersalade met wintergroenten en linzen (zonder de bulgur, maar dan doe ik eindelijk eens iets met die linzen in onze voorraadkast) en deze sticky rice met mango. Jennifer moet daarbij aan haar reis naar Thailand terugdenken, maar ik werd spontaan teruggekatapulteerd naar enkele jaren geleden met vriendinnen in Maleisië. Daar was de liefde voor dit gerecht zodanig groot, dat we er zelfs een liedje - we want the mango sticky riiiiiice - over maakten. Nope, I wouldn't be able to make this up.

Reacties