KEUKEN Tiramispeculaasu

De Sint zit officieel weer in Spanje met zijn pieten en u en ik doen zich naar hartelust tegoed aan zijn chocolade. Het is ook mogelijk dat u met een voorraadje van speculaas bent komen te zitten. Disclaimer: ik hou van speculaas maar chocolade krijgt voorrang tijdens deze periode. Lotusalsuditleest-halloLotushoegaathetenmetdebabyspeculaasjesooklekkerohtofmaakalstublieftglutenvrijeLotusIbegyou. Ik vind alleen dat die lading speculaas (dat is hier met serieuze first world problems) zeer moeilijk crisp te houden is. En een geopend pakje ineens leegeten is dan weer een beetje too much want ik heb net schaamteloos 3 chocoladefiguurtjes binnengewerkt - er zijn grenzen. De speculaasjes opsparen tot aan het kerstfeest is een optie, maar niets schreeuwt karigheid als Sintleftovers serveren op een kerstfeest en bovendien zijn daar altijd die mensen die ze niet durven aanraken omdat ze (l'horreur!) glutenvrij zijn. 

Vreest echter niet langer. Tiramispeculaasu to the rescue. In het verleden heb ik al eens verwezen naar een recept voor tiramisu, maar omdat ik zo apetrots als een gieter (ik ben tegelijk een object én een dier wanneer ik trots ben, do try this at home) was toen ik mijn tiramisu proefde, toch even voor de volledigheid het simpel recept - dat u werkelijk in élk kookboek kan aantreffen, ik ben ZO origineel - zodat ook u dit eindejaar kan shinen als een echte kitchen queen. ALLEMAAL: we are the kitchen queeeeens. 

Benodigdheden:
een mengkom
een maatbeker
een mixer
een lange schaal

Ingrediënten:
500 g mascarpone
3 eieren
100 g suiker
cacaopoeder
1 kop koffie
2 scheutjes amaretto
Sinterklaasspeculaas

Bereiding:
Splits het eiwit en het eigeel. Klop het eiwit stijf in een maatbeker.


Meng het eigeel met de mascarpone in een mengkom. Voeg er vervolgens de 100 gram suiker en (naar smaak) een scheutje amaretto aan toe en meng tot u een egale massa bekomt. Schep vervolgens voorzichtig het eiwit onder de egale massa tot een luchtig geheel. Neem de kop koffie en voeg ook daar een scheutje amaretto aan toe (cause #yolo). Dompel de speculaas één voor één onder in de koffie en plaats ze in de lange schaal. Ik had, zoals u kan zien, zelfs nog speculaas van voor Sinterklaas liggen.


Bedek de speculaasjes met het mascarponemengsel.


Herhaal de vorige 2 stappen.


Zet de tiramisu enkele uren afgedekt in de ijskast om op te stijven. Bestrijk voor het serveren nog even met cacao en smakelijk!


Er is die avond ten huize Schaarbeek niemand vergiftigd. Great success.

Reacties