KEUKEN 't Zomert in mijn bord

Dag sympathisanten van de glutenvrije keuken! Gisterenavond maakte ik een zomerse pastasalade omdat die geheel bij het weer paste. Ik trok de ijskast open onder het motto 'het moet fris zijn, en het moet veel zijn' en smeet een en ander tezamen dat dan enorm lekker bleek samen te gaan. Aangezien ik ook wel Julie de barmhartige, Julie de weldoener, Julie de beste, Julie de tofste enz - we wijken af - word genoemd, besloot ik in die trend wederom iets goeds te doen en dit belachelijk gemakkelijk maar bovenal zeer smakelijk recept met u te delen. Dat is graag gedaan. Het werd dus een vrij grote portie - ik at er samen met mijn zus van en vanmiddag eten we de overschot op (in de hoop dat dat weer van gisteren ook mee terugkomt) - dus laat ons zeggen dat het recept voor 2 tot 4 personen is.

(c)YWG



BENODIGDHEDEN
2 nectarines
1 mango
15 kerstomaatjes
enkele zongedroogde tomaatjes (bij voorkeur in olie gemarineerd)
een handvol sla en een handvol rucola
1 pak pancetta (ik gebruikte eentje van Delhaize met 9 sneetjes)
2 bolletjes buffalo mozarella
1 doos glutenvrije spirelli (ik gebruikte die van Damhert)
een klein handje pijnboompitten
wat ruwe schilfers Grana
olijfolie
balsamico
peper en zout

BEREIDING
Breng water aan de kook voor de pasta.

Snij het fruit in kleine blokjes. Snij de kerstomaatjes in 4 en kruid ze met peper en zout. Doe alle stukjes fruit en tomaat in een grote kom en zet onder elkaar (het sap van het fruit mag er zeker bij). Snij de zongedroogde tomaatjes in reepjes en voeg deze bij in de grote kom. Neem dan 2 eetlepels van de olie waarin de gedroogde tomaatjes gemarineerd zijn en lepel deze over het fruit en de tomaten - als u tomaten zonder olie gebruikt kan u gewoon wat olijfolie en eventueel een teentje look toevoegen. Zet onder elkaar en kruid met peper en zout.

Kook de pasta gaar gedurende 10 minuten (voeg een scheutje olijfolie toe aan het water) en snij ondertussen de buffalo mozarella in kleine stukjes. Kruid deze laatste met peper en zout en laat even intrekken. Voeg de mozarella daarna ook toe aan de kom met fruit en tomaten.

Warm vervolgens een pan op voor de pancetta. Bak de pancetta krokant aan beide zijden. Wanneer alle pancetta gebakken is, gebruikt u het pancettavet om de pijnboompitten snel een beetje aan te bakken.

Giet na 10 minuten de gekookte pasta af en laat er koud water over stromen. Neem vervolgens nog een grotere kom en doe de gekoelde pasta erin. Meng de sla en rucola eronder en giet een beetje olijfolie en balsamico over het geheel. Zet alles goed onder elkaar.

Voeg vervolgens het fruit en de tomaten toe aan het pasta-sla mengsel en kruid af met peper en zout. Strooi wat groffe Granaschilfers over het geheel, scheur de pancetta in kleinere stukjes en verstrooi deze ook over de kom en voeg tot slot de pijnboompitten toe.

(c)YWG

Smakelijk!

Reacties