OVERZICHT May is Celiac Awareness Month

Ter ere van de globale celebratie der glutards in de maand mei: een oplijsting van enkele situaties waarin mijn persoonlijke glutenawareness het hoogst was.


1. In den naïeven beginne
Puur hypothetisch, zeg maar, aanvankelijk nog Blonde Leffes en Affligems drinken op zomerse terrasjes, denken dat u toch ergens gelezen heeft dat Duvel niet veel of bijna geen gluten bevat. Of een calleke. En een nachtelijke eurodeal eten.

Ron Swanson I regret nothing
afbeelding via headoverfeels.com

Edoch, tot zeven maal zeventig maal pijn en te interpreteren als fameuze don'ts voor elke glutard met een willingness to live.


2. De trial and error
Mijn grootste glutenflaters ordenen naar domheid, zou een hele lange eerste regel geven. Naar pijnlijkheid, moet dat ongeveer als volgt gaan:
1. Er vanuit gaan dat, in de trend van de Premium Pilsener, alle bieren van Mongozo glutenvrij zijn. En vervolgens tot een degustatie overgaan.
2. Op een festival zonder voedsel vallen op de wei en met een onstilbare honger en een uit-instant-beslissingsnood-voortkomende-stress aan het frituurkraam een curryworst te vragen. Which basically contains every ingredient ever.
3. Op verplaatsing een kokoskoekje eten dat heel erg lijkt op een glutenvrije, veilige variant.
4. Een hapje voorgeschoteld krijgen, verlekkerend verorberen om dan een verontruste blik van een tafelgenoot te onderscheppen, gevolgd door een twijfelend 'Zat daar geen sojasaus in?'
5. Bij het kokkerellen van de verkeerde pot proeven.
6. Zonder nadenken alle soorten snoep eten.
Gevolg: van waar ik ook ben ongemakkelijk huiswaarts keren met een buik als een luchtballon, een helse nacht en een brainfoggy week tegemoet.

sick animated GIF
afbeelding via giphy.com

3. The Hunger Games
Uit honger mezelf wijsmaken dat eetetablissementen vrij goed op de hoogte zijn van allergenen en de ingrediënten in hun gerechten. Wanneer de zoveelste horeca-ober dan met immens veel goodwill na een casual mentioning van het glutenprobleem (want we willen geen last zijn en nobody likes to talk buikinflatie terwijl tafelgenoten snakken naar eten) aanbiedt de kaas van de risotto weg te laten en vervolgens toch met een glutenrijke saus of een broodmandje komt aandraven, lach ik even en hoop ik dat de tafel het niet opmerkt. (Stilzwijgend neem ik mezelf voor de volgende keer weer met hand en tand en poppetje en tekening de aandoening uit te leggen.)

laughing animated GIF
afbeelding via giphy.com

Wanneer de zondagse ontbijttafel prijkt van pistolets en koffiekoeken en de broodkast naar alle waarschijnlijkheid ook nog een zondags vieruurtje herbergt, kunnen die afgebakken glutenvrije diepvriesbroodjes of zoete sandwiches mij soms net iets minder bekoren. Als er daar nog een erbarmelijke nacht aan voorafging, zal mijn humeur en algemeen welzijn totaal kelderen.

television animated GIF
afbeelding via giphy.com

4. De entourage
Hoewel de meeste mensen met veel begrip en de beste bedoelingen willen luisteren naar mijn ervaringen met coeliakie, is er zo bij mij vaak dat nagging gevoel dat, van zodra ik er dan effectief uitvoerig over begin te vertellen (oh and I do), het luisterpubliek niet ongelooflijk geboeid kan blijven. De vrees dat hun aandacht afdwaalt, hun mentale staat aftakelt of uw eigen weigering om nogmaals de 'Dus dat is dan geen kaas, vlees, melk ...?'-gerelateerde bemerkingen te counteren met 'Neen, geen granen dus geen brood, pasta ...' maakt deze conversaties soms ongemakkelijk. En de klassiekers: 'Maar kan je niet gewoon eens proeven? En wat gebeurt er als je dat wel eet?'

afbeelding via Google

Vooral wanneer mijn diagnose nog vrij recent was, gebeurde het af en toe dat mij bij een etentje bij bekenden iets oneetbaar werd voorgeschoteld. Met de beste bedoelingen uiteraard, gluten zijn nu eenmaal omnipresent. Ik kon het niet eten, maar wou de persoon in kwestie ook niet generen door die op het vergeten van dat cruciaal detail te wijzen. Vervolgens deed ik iets als verlekkerd naar het voedsel te staren, het te complimenteren op zijn uiterlijk en, indien mogelijk, hermetisch de glutenarme stukjes ertussen te vissen.

21 Signs Being Hungry Is Your Primary Emotion
afbeelding via Buzzfeed

Er zijn echter ook en voornamelijk van die kanjers en cremekes die veel doen om het glutenvrije leven beter te maken. Van een lepeltje waar ooit per ongeluk sojasaus aanhing met zorg af te wassen tot uit het niets glutenvrije lekkernijen mee te brengen: de awareness kan dus ook mooi zijn. Afin, dit is de maand van gewaarwording rond coeliakie, so maybe hug a glutard this month.

37 Life Lessons "Friends" Taught Us
afbeelding via Buzzfeed


Reacties