INFO TEDxUHasselt, unexpected connections en een glutenvrij idee

Vandaag heb ik gesproken op een TEDx-event. U weet wel, die aangelegenheden waar mensen met een goed verhaal en een sterke visie, een grote groep toeschouwers toespreken. And then there's me, Julie Verhaert, masterstudent management (voorafgegaan door een bacherlor taal- en letterkunde en een master bedrijfscommunicatie) aan de KU Leuven en sinds twee jaar glutenintolerant. Wat deed ik daar dan, vraagt u zich af? Wel, dankzij The Instant Startup Experiment van Leo Exter (duizendmaal dank) en een aanmoedigende zus met fantastische overtuigingskracht ben ik met de mensen van westartup.eu gaan praten en mocht ik daarna mijn ideeën voor de volledige TEDxzaal brengen. En ik had het haast nooit durven hopen, maar mensen vonden mijn idee leuk. En u leest dit, dus u vindt mijn idee van een glutenvrije safe haven ook leuk - virtueel en hopelijk ook ooit reëel. Ik waardeer u nu al enorm. Tenzij u nu gaat wegklikken. PLEASE DON'T GOOOOO. Neen, zelfs dan draag ik u nog een warm hart toe, want u gaf het een kans.



Ondanks de ongelooflijke egoboost die ik vandaag heb gekregen, gaat deze blog niet over mij. (You hear that, Jules? Time to shut up now.) Deze blog gaat over mensen die graag eten, maar daarin beperkt worden door hun intolerantie, want ik weet begot goed hoe glutenintolerantie soms enorm lastig kan zijn. U heeft 's middags (en, als onze gelijkenissen nog verder reiken dan onze glutenproblematiek, op ieder ander moment van de dag) namelijk ook honger - maar wat kan u dan eten terwijl uw vrienden of collega's broodjes afhalen of smakelijk pastaslaatjes verorberen? Alvast niet dat, tenzij uw honger zo ver gevorderd is dat het een zaak van overleven is. Maar zelfs dan weet u net als ik dat u de komende dagen of weken moeilijk te genieten zal zijn - om dan nog maar te zwijgen van alle andere verhoogde gezondheidsrisico's die met een slecht dieet gepaard gaan.

Maar ik ga u hier niet de les spellen, want wij hebben het niet altijd gemakkelijk dus dat verdienen we niet. Iedere ochtend, op weg naar de les of kantoor of waar u uw dag ook gaarne doorbrengt, die geur van de bakker op de hoek moeten ruiken: dat is hard en getuigt van doorzettingsvermogen. Wij verdienen namelijk ook goed ruikende voedingswaren, tot uwer dienst en neusgaten komend vanop de hoek van elke straat. En ik wil daarbij graag helpen, al is het maar door u hier wat receptjes aan te bieden waar uw keuken op zijn minst lekker van gaat ruiken, u lunchtips toe te stoppen waarbij het uw collega's en vrienden zijn die voor een keer kwijlende blikken werpen (sorry, ik ben heus niet zó'n wansmakelijk persoon), u naar handige apps door te verwijzen, de boeken van kookheld Jeroen Meus aan te vullen, of in het restaurant waar ik af en toe werk, De Wingerd te Vorselaar, u met plezier op onze glutenvrije suggesties te wijzen.

Ziet u hier iets in en leest u graag meer? Aarzel niet om dat te laten weten, ik hou sinds vandaag enorm van unexpected connections.

Twitter: @JulieVerhaert


Reacties